Kategorier
Nyheter

63 % av konsumenterna vet inte hur sökresultat kategoriseras

En studie genomförd på amerikanska konsumenter visar att det är många som inte förstår hur sökresultat fungerar.

BrandVerity, ett online brand protection företag, visade att 63 % av konsumenterna anser att SERPs rankas efter antagande relevans eller vet de inte om hur det fungerar.

Endast 37 % av konsumenterna förstår att sökresultaten rangordnas baserat på en kombination av relevans och reklamutgifter. Även 31 % anser att sökmotorer inte gör ett bra jobb med att ange vilka resultat som är annonser.

Det är en oroande siffra att 54 % av konsumenterna tror att det resultat som hamnar högst upp är det som gäller. Det finns många som inte är medvetna om att det är annonser.

Från ett varumärkesperspektiv är det viktigt att vara medveten om att annonsörer kan utnyttja konsumenternas brist på förståelse för hur sökresultat fungerar. Det finns många sätt som varumärken kan placera sig över andra för att locka kunder.

BrandVerity säger:

”Okunskap kan leda till misstag. Vi landade på att 52 % av konsumenterna kommer att köpa en konkurrerande produkt baserat på att den annons som dök upp tidigare i sökresultatet”.

Andra intressanta resultat

Här listas några andra resultat framtagna av BrandVerity:

  • USA:s utgifter för e-handel beräknas öka med 13,2 %
  • När de söker efter varumärken säger 56 % av konsumenterna att de söker på Amazon medan 30 % söker från Google
  • 65 % av konsumenter på internet gör en research innan de köper en produkt online

Av admin@adsight.se

Admin är en snäll kille från Falköping.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *