Kategorier
Nyheter

Då flyttas alla webbplatser till Googles Mobile-First index

Det här med mobilanpassade hemsidor kan, vid det här laget, kännas aningen passé. Och visst, det har gått fyra år sedan Google först berättade om sitt Mobile-First index och två år sedan man meddelade att man börjat migrera över samtliga sajter till sitt nya index. En omfattande process som nu verkar lida mot sitt slut.

Men först – vad är Googles Mobile-First index?

Som du säkerligen är medveten om har Google och andra sökmotorer till uppgift att indexera och visa upp webbplatser baserat på användares sökfrågor.

Traditionellt sett har spindlarna, vilka hjälper till att upptäcka webbplatser, indexerat webbplatsers datorversion. I och med att allt fler använder mobila enheter som smartphones och surfplattor för att göra sina sökningar, har man bestämt sig för att istället låta mobilversionen vara den primära versionen som indexeras.

Som tidigare nämnts tillkännagav sökjätten Google redan i november 2016 att man börjat experimentera med ett Mobile-First index. Drygt två år senare, i mars 2018, meddelade man att man börjat migrera över samtliga webbplatser till detta index.

Inom 12 månader är förflyttningen fullbordad

Processen med att flytta över samtliga webbplatser till det nya indexet har varit minst sagt utdraget. Nu börjar däremot processen lida mot sitt slut och i slutet av 2020 bör alla webbplatser vara förflyttade till Googles Mobile-First index.

Att det tagit tid är i och för sig inte särskilt konstigt med tanke på de miljardtals sajter som finns på webben (och som indexerats av Google).

Det är den amerikanska nyhetssajten Search Engine Roundtable som har blivit varse om att flertalet webbplatsägare har fått följande meddelande via Google Search Console:

Bild

I vilket det framgår att Google förväntar sig att applicera Mobile-First indexering på samtliga webbplatser inom 6–12 månader.

Vad betyder det för dig som webbplatsägare?

Så, vad betyder då detta för dig som äger eller administrerar en webbplats?

I korta drag så gäller det att säkerställa att din sajt är mobilanpassad och användarvänlig på smartphones och andra liknande enheter.

För att testa din sajt, kan du med fördel använda dig av Googles Mobilvänlighetstest.

Av admin@adsight.se

Admin är en snäll kille från Falköping.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *