Kategorier
Nyheter

De 5 största sociala medierna 2020

Sociala medier växer sig större och större och starkare och starkare. Alla sidor är dock inte skapade på samma sätt. För ett företag kan Instagram vara det mest effektiva medan för ett annat fungerar LinkedIn bäst.

Det kan vara svårt att veta vart just ditt företag ska investera mest tid. I denna text kommer de 5 största sociala medierna att presenteras. Efter att ha tagit del av denna text så kan det vara lättare att göra en bedömning vad just din business passar bäst för.

  1. Facebook

Facebook startade år 2004 och idag används mediet av 2.45 miljarder användare per månad. Facebook är en sida som kan användas av privatpersoner samt företag. Några av de ledande branscherna på Facebook inkluderar finansiella tjänster, e-handel, detaljhandel, spel, underhållning, media, telekom, teknik, konsumentvaror och fordonsföretag.

Facebook fungerar som ett nyhetsflöde. Du kan gå med i grupper, använda Facebook Messenger och ha videosamtal. Du kan även dela och skapa event och evenemang.

  1. Twitter

Twitter har funnits sedan 2006 och har hela 330 miljoner aktiva användare per månad. Det finns ett stort antal företag som trivs bra på Twitter. Om du jobbar med ett företag som fokuserar på underhållning, sport, politik eller marknadsföring kommer engagemanget från Twitter vara stort.

På Twitter finns möjligheten att vara personlig och samtidigt informativ. Som företag kan du skapa en tydlig bild av vilka ni är och hur ni vill representeras.

Hoppa in i trådar, kommentera och dela ditt eget och andras innehåll. På Twitter är det en snabb och aktiv kommunikation som gäller.

  1. LinkedIn

LinkedIn skapades år 2003 och har 310 miljoner aktiva användare per månad. Är du ute efter att hitta personer som kan anställa dig, visa upp din produkt eller hitta potentiella framtida kollegor är LinkedIn en bra plats.

LinkedIn, tillskillnad från andra sociala medier, har en seriös inställning och satsar på karriären. Det finns oändligt med möjligheter, allt från att knyta nya kontakter till att utvidga kontaktnätet.

  1. Instagram

Instagram infördes år 2010 och har 1 miljard aktiva följare per månad. På Instagram hittar du bilder som sätter igång den kreativa sidan. Utöver detta är det ett socialt nätverk och nya kontakter kan skapas.

Det är ett smidigt sätt att marknadsföra produkter och samtidigt få med den visuella delen.

Om din målgrupp är ung så kan Instagram vara den rätta plattformen för dig och ditt företag.

  1. Snapchat

Snapchat grundades år 2011 och har 360 aktiva följare per månad. Om din målgrupp är ung så vill du definitivt nå ut på Snapchat.

Det är en snabb kommunikation som fokuserar på bilder samt chatt. Här kan produkter marknadsföras och exklusiva erbjudanden synas.

Sammanfattning

Denna text har endast skrapat på ytan när det kommer till sociala medier. Det är viktigt att tänka på vilken målgrupp du och ditt företag vill nå ut till. Kollar man på sociala medier idag så finns det en relativt tydlig åldersuppdelning.

Det är även viktigt att tänka på vad du vill nå ut med och hur du vill nå ut med det. Är det i form av text, bild eller något annat.

Pröva dig fram och se vad som passar bäst!

Av admin@adsight.se

Admin är en snäll kille från Falköping.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *