Kategorier
Nyheter

Det råder fortfarande oklarheter kring Googles ”nofollow-uppdatering”

Det råder fortfarande oklarheter kring Googles ”nofollow-uppdatering”, vilken skulle träda i kraft den 1 mars 2020. Så, vad är det egentligen som gäller?

Den 10 september 2019 lät Google, via sin blogg Webmaster Central, meddela att man skulle släppa en ny uppdatering som innebar att man skulle börja behandla nofollow-taggar som en hint istället för ett direktiv.

I samband med tillkännagivandet uppgav man att förändringen skulle träda i kraft den 1 mars 2020, vilket var för tre dagar sedan. Än så länge verkar det inte som att uppdateringen börjat gälla och det börjar även väckas frågor om den någonsin kommer att göra det…

…men först – vad är nofollow?

Nofollow-taggar, även kallat attribut, lanserades av Google för drygt 15 år sedan.

I korta drag är det en bit HTML-kod som webbplatsägare kan lägga till på externa länkar och därigenom förhindra att Googles indexeringsspindlar följer dessa.

Syftet med denna tagg var att förhindra användare från att länka till sina webbplatser i kommentarsfält. Något som då var en vanligt förekommande metod för att bygga länkar (för sökmotoroptimering).

Nofollow i dagens digitala landskap

I takt med att ovanstående metod har minskat i popularitet har istället användandet av nofollow-taggar ökat på andra ställen.

Numera används den istället frekvent av webbplatsägare på alla externa länkar. Man använder den helt enkelt för att inte bli av med någon länkkraft som man lyckats samla på sig genom åren.

Som ett resultat av detta finns det idag många högkvalitativa webbplatser, vilka kontinuerligt blir citerade som källor på diverse sidor, utan att Googles algoritmer kan hantera dessa på ett rättvist sätt (på grund av nofollow-taggar).

Det är alltså därför som man fr.om. den 1 mars 2020 skulle börja behandla dessa taggar som en hint istället för ett direktiv. Men så verkar inte vara fallet….

Google påstår att det var en policy-förändring

Med jämna mellanrum genomför representanter från Google videoströmmade livesamtal med användare och webbplatsägare.

Nyligen genomfördes ett sådant samtal med Googles representant John Mueller, som fick frågan om nofollow-uppdateringen trätt i kraft, på vilket han svarar nej. Istället påstår han att det skett en policy-förändring där man internt har börjat se dessa taggar som en hint. Eller åtminstone att dem kan göra det.

För att se John Muellers svar kan du spola fram till 17:22 på nedanstående video:

Det råder minst sagt oklarheter kring huruvida denna uppdatering har trätt i kraft och om den någonsin kommer att göra det. Hur går dina tankar kring nofollow-uppdateringen? Tror du att den kommer att träda i kraft någon gång i framtiden?

Av admin@adsight.se

Admin är en snäll kille från Falköping.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *