Kategorier
Nyheter

”Tillfälligt stängt” påverkar inte rankingen på Google My Business

I dessa Coronatider är det många företag som stänger ner sina verksamheter på grund av spridningen av viruset och för att följa Folkhälsomyndighetens råd om sociala distansering.

Google My Business har tagit fram en markering som säger ”tillfälligt stängd” som företag kan använda sig av under perioden som verksamheten ligger nere.

Det är många företag som har utryckt en oro över att denna markering kan komma att påverka sökrankingen på ett negativt sätt. Företag vill inte riskera att få en minskad synlighet i sökresultatet på grund av rådande omständigheter. Dessutom är det många företag som är aktiva en online väg och är rädda att detta inte ska synas och gynna företaget.

Detta har Google My Business anpassat sig efter och från och med i förrgår kommer företag som är tillfälligt stängda behandlas på samma sätt som företag som är aktiva. Företag som använder sig av ”tillfälligt stängt” markeringen kommer inte påverkas negativt eller minska i synlighet gällande sökresultat.

För att markera företaget som tillfälligt stängt kan dessa steg följas:

  • Logga in på Google My Business
  • Gå till den vänstra menyn och klicka på info
  • Klicka på ”markera företag som tillfälligt stängt”

Av admin@adsight.se

Admin är en snäll kille från Falköping.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *